Abrill humán kft. logó

Telefon: +36 20 911 6846 , +36 20 390 8902 | Email: info@abrill.hu

MENU
  • NYITÓLAP
  • BEMUTATKOZÁS
  • SZOLGÁLTATÁSAINK
  • HÍREK
  • LETÖLTÉSEK
  • KAPCSOLAT

Nyitólap / Hírek / Munkaügyi és bérszámfejtési átvilágítás során szerzett tapasztalatok

Munkaügyi és bérszámfejtési átvilágítás során szerzett tapasztalatok

2016. május 10.     Címkék: szociális hozzájárulási adó , szochó kedvezmény , munkaidő keret , szabadság kiadása , munkaügyi , bérszámfejtési átvilágítás ,

 

Rohanó világunkban sem vitatható annak fontossága, hogy a többi terület mellett a munkaügy és a bérszámfejtés is a jogszabályoknak megfelelően, a lehető legoptimálisabban és költséghatékonyan működjön. Ennek biztosításához nyújthat segítséget a munkaügyi és bérszámfejtési terület átvilágítása.  Ugyanakkor az átvilágítás hatékony segítséget nyújthat a terület megismeréséhez a vállalkozáshoz érkező új vezető számára is.

A munkáltatók – legyenek azok kisebbek, vagy nagyobbak – feladata, hogy a munkaügyi és bérszámfejtési tevékenységet egy rendkívül sokrétű, bonyolult és gyakran változó jogszabályi környezetben végezzék. Mindez nagy körültekintést igényel tőlük. Nemcsak az esetleges hatósági ellenőrzések során kell igazolniuk, hogy munkaügyi-bérszámfejtési tevékenységük maradéktalanul megfelel a jogszabályi követelményeknek - ezzel elkerülhetőek az ellenőrzést követő esetleges szankciók, a bírságok - , de saját érdekük, mindennapi működésük is ezt kívánja. Csak így biztosíthatják, hogy pl. létszám- és munkaidő-gazdálkodásuk, bérezési rendszerük optimális legyen, vagy hogy teljes mértékben kihasználják a különböző költségmegtakarítási lehetőségeket.

Ezekben adhat segítséget a munkaügyi-bérszámfejtési átvilágítás, melynek célja, hogy felhívja a munkáltatók figyelmét a területen fellelhető esetleges hiányosságokra, hibákra és azokra megoldást javasoljon, segítsen optimalizálni a folyamatokat, feltárja az esetleges költségmegtakarítási lehetőségeket is.

A gyakorlati tapasztalatok azt mutatják, hogy a munkaügyi-bérszámfejtési átvilágítás során a legtöbb esetben feltárásra kerülnek kisebb-nagyobb hibák, hiányosságok, illetve – nem egyszer jelentős mértékű – költségmegtakarítási lehetőségekre derül fény. A teljesség igénye nélkül, ezek közül csak néhány példát kiragadva:

1.Szociális hozzájárulási adóból igénybe vehető kedvezmény

A 2011. évi CLVI. törvény 461-462/G. §-ai alapján a munkáltatókat meghatározott feltételek esetén különböző jogcímeken a szociális hozzájárulási adóból adókedvezmény illetheti meg:

  • szakképzettséget nem igénylő munkakörben foglalkoztatott munkavállaló után
  • 25 év alatti és 55 év feletti munkavállalók után, ezen belül a 25 év alatti, pályakezdőnek minősülő munkavállaló után magasabb összegben
  • tartósan álláskereső személyek után
  • gyed-ben, gyes-ben, gyet-ben részesülő, vagy részesült munkavállalók után
  • kutatók foglalkoztatása után
Fentieken kívül a szabad vállalkozási zónákban működő vállalkozások, illetve a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató vállalkozók is jogosultak lehetnek kedvezményre a szociális hozzájárulási adóból.

A 2004. évi CXXIII. törvény további adókedvezmény igénybevételi lehetőséget taralmaz:

  • rehabilitációs kártya alapján igénybe vehető kedvezmény
  • részmunkaidős foglalkoztatáshoz kapcsolódó kedvezmény

A tapasztalatok azt mutatják, hogy jelentős számban vannak olyan foglalkoztatók, akik nem tudják, mert nem hívták fel a figyelmüket arra, hogy a fentiek közül igénybe vehetnének egyes adókedvezményeket, így nem is éltek/élnek vele. Érdemes tudni, hogy amennyiben egy-egy ilyen lehetőség feltárásra kerül és a feltételek fennállása miatt annak igénybe vételére már korábban is lehetősége lett volna a foglalkoztatónak, az önellenőrzéssel (ha igazolás szükséges hozzá, akkor annak beszerzése után) visszaigényelhető az adóhatóságtól. Nem is gondolnánk, hogy az ilyen önellenőrzésekkel utólagosan igénybe vett kedvezmények akár a több millió forintot is elérhetik.

 

2.Munkaidő beosztás, munkaidő-keret

A munka törvénykönyve előírásai alapján főszabályként a munkarendet a munkáltató állapítja meg. Ebben az esetben – szintén főszabályként - a munkaidőt heti öt napra, hétfőtől péntekig kell beosztani (általános munkarend), az egyes munkanapokra egyenlő óraszámban. Utóbbi abból következik, hogy a jogszabály meghatározza, hogy a munkaidő egyéb napokra, vagy az egyes napokra egyenltlenül munkaidő-keret, vagy elszámolási időszak alkalmazása esetén osztható be.

 

Gyakorta feltárt hiba, hogy ugyan a munkáltató tevékenysége megköveteli a munkavállalók munkaidőjének általános munkarendtől eltérő beosztását (pl. a boltok szombaton is nyitva tarthatnak és újra vasárnap is), de ehhez a munkáltató nem alkalmaz munkaidő-keretet. Ilyen esetben a hétvégi munkavégzés esetén a rendkívüli munkavégzésre vonatkozó szabályokat kellene alkalmazniuk.

 

Gyakran találkozhatunk olyan esettel is, hogy a munkáltatók a munkavállalók munkaidejét ugyan hétfőtől-péntekig osztják be, de az egyes napokra egyenlőtlenül és ehhez nem alkalmaznak munkaidő-keretet, ami akár egyhetes munkaidőkeret is lehetne. Munkaidő-keret hiányában szintén alkalmazni szükséges a rendkívüli munkavégzésre, valamint az állásidőre vonatkozó szabályokat.

 

A jogszabályi előírások betartása mellett fontos megemlíteni a munkaidő-keret alkalmazásakor realizálható költségmegtakarítást is, hiszen – természetesen bizonyos szabályok alkalmazása mellett – ebben az esetben a munkáltató a tevékenységének megfelelően, rugalmasabban oszthatja be a munkavállalók munkaidejét, ezzel elkerülhető, illetve csökkenthető a jóval költségesebb rendkívüli munkavégzés elrendelése, illetve az állásidőre történő bérfizetés.

 

Érdemes említést tenni a kötetlen munkaidő alkalmazásáról is, melynek során a munkáltató a munkavégzés önálló megszervezésére tekintettel írásban átengedi a munkaidő beosztásának jogát a munkavállalónak. Kötetlen lehet akkor is a munkarend, ha a munkavállalónak bizonyos feladatokat meghatározott időpontban kell elvégeznie.

 

A munkaköri feladatok tartalmának vizsgálata során körültekintően eljárva kell meghatározni, hogy az adott munkakörre alkalmazható-e a kötetlen munkarend, vagy sem. A kötetlen munkarend esetén a munkáltatónak nem kell nyilvántartania munkavállaló rendes és rendkívüli munkaidejét, valamint a készenlétet. A szabadság nyilvántartása azonban ez esetben is kötelező. További lehetőség, hogy például a kötetlen munkaidő beosztású munkavállalók esetében nincs korlátozás a vasárnap és a munkaszüneti napon történő munkavégzésre.

 

3.Szabadság kiadása

A hatósági vizsgálatok során mindig kiemelt figyelmet fordítanak a munkavállalót megillető szabadságok kiadására. Amennyiben az ellenőrzés szabálytalanságot tár fel, a legtöbb esetben bírság kerül kiszabásra, melynek összege 30 ezer forinttól akár 10 millió forintig is terjedhet attól függően, hogy hány jogszabályi előírást sértett a munkáltató, ez hány munkavállalónál fordult elő és ez az első eset, vagy már korábban is feltártak szabálytalanságot.

 

Fő szabályként a szabadságot esedékességének évében kell kiadni. A munkavállalót különböző jogcímeken megillető szabadságot – a munkavállaló előzetes meghallgatása után - a munkáltató adja ki. Ez vonatkozik arra a hét munkanap szabadságra is, melyet a munkavállaló kérésének megfelelő időpontban kell kiadnia. 

 

A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy az életkor szerint járó pótszabadságot ne az esedékességének évében, hanem az azt követő év végéig adja ki a munkáltató. Ennek azonban elengedhetetlen feltétele, hogy a munkáltató és a munkavállaló az adott naptári évre erre vonatkozó megállapodást kössenek, amit célszerű írásba foglalni.

 

A tapasztalat az, hogy sok munkáltató nem ismeri ezt a lehetőséget, vagy elmulasztja megkötni a megállapodást a munkavállalóval. Mivel a szabadság kiadása a munkáltató felelőssége, enélkül a megállapodás nélkül egy esetleges ellenőrzés során a munkáltató nem hivatkozhat arra, hogy a munkavállaló nem akarta kivenni a szabadságát.

 

A fenti néhány példa is jól mutatja, hogy akár saját munkavállalók végzik a foglalkoztatónál a munkaügyi-bérszámfejtési feladatokat, akár külső szolgáltató igénybevételével valósul meg ez a tevékenység, időnként célszerű olyan szakértők segítségét igénybe venni, akik azon túl, hogy a jogszabályi hátteret alaposan ismerik, a területen sok éves gyakorlati tapasztalattal is rendelkeznek. Ezzel elkerülhetők az esetleges, akár jelentős összegű munkaügyi bírságok és az ezzel járó további  hátrányok, mint például a pályázatokból, támogatásokból történő kizárás. A feltárt költségmegtakarítások segítik a foglalkoztató gazdálkodását, a folyamatok optimailizálásával, egyszerűsítésével pedig csökkenthető az erre a területre fordítandó idő, energia, hozzájárulva ezzel a hatékonyság növeléséhez.

Megosztás: facebook ikon twitter ikon google ikon pinterest ikon

Kapcsolódó cikkek

Főállású vállalkozók szociális hozzájárulási adó fizetése 2021. február 1-től

Bérszámfejtőket érintő fontosabb változások 2016-ban

Szolgáltatásaink

  • Munkaügyi és bérszámfejtési átvilágítás
  • Szakmai tanácsadás (eseti/átalánydíjas)
  • Munkaügyi, bérszámfejtési és tb-outsourcing
  • Cafeteria tanácsadás és outsourcing

Hírek

Főállású vállalkozók szociális hozzájárulási adó fizetése 2021. február 1-től

2021. február 14.

Minimálbér és garantált bérminiumum - 2020

2020. január 05.

A bérszámfejtési területet érintő legfontosabb jogszabályváltozások 2017-ben

2017. január 20.

Címkék

szociális hozzájárulási adó adó bérszámfejtés munkaügyi audit munkaügyi átvilágítás bérszámfejtési outsourcing tb outsourcing hr adminisztráció cafeteria 2017 béren kívüli juttatások mobilitási célú lakhatási támogatás lakáscélú támogatás cafeteria változások cafeteria tanácsadás cafeteria outsourcing szabadság hallgatói munkaszerződés adózás adókedvezmény szociális hozzájárulás személyi jövedelemadó minimálbér járulékok munkavédelmi törvény munkavédelmi képviselő foglalkozás egészségügy munkabaleset munkavédelmi változások munkaidőkeret munkaidő beosztás általános munkarend rokkantsági ellátás rehabilitációs ellátás rokkantsági járadék megváltozott munkaképességű személyek szochó kedvezmény munkaidő keret szabadság kiadása munkaügyi bérszámfejtési átvilágítás diákok foglalkoztatása diákmunka egyszerűsített foglalkoztatás nyári diákmunka minimálbér 2017 garantált bérminimum 2017 alkalmi munkavállaló bér 2017 egyszerűsített foglalkoztatott bér 2017 bérszámfejtőket érintő változások 2017 adóbáltozások 2017 minimálbér 2020 garantált bérminiumu 2020 főállású egyéni vállalkozó társas vállalkozó

Kérdése van?

KAPCSOLAT

Bármilyen, a szolgáltatási területünket érintő kérdésével forduljon hozzánk bizalommal!

Telefon:

+36 20 911 6846 +36 20 390 8902

E-mail:

info@abrill.hu

Cím:

3950 Sárospatak, Kőrösi Csoma Sándor utca 37. 1153 Budapest, Eötvös u. 118.

Az üzenet elküldése sikerült!
Kollégáink hamarosan felveszik Önnel a kapcsolatot! Köszönjük!

Copyright © Abrill Humán Kft. | Minden jog fenntartva | Adatvédelem
Nyitólap Bemutatkozás Szolgáltatásaink Hírek Letöltések Kapcsolat